Clary Mastenbroek


Clary Mastenbroek schildert haar eigen verhalen met onmiskenbaar een eigen signatuur, waarin symbolen en visioenen verweven zijn met mythologische motieven. Al sinds haar jeugd verzamelt Mastenbroek schelpen, (symbool voor geboorte en dood) en skeletten. Ze spelen vanaf het begin een belangrijke rol in haarwerk. Het centrale thema in haar werk de vrouw versus vergankelijkheid. Het vrouwenlichaam is in principe altijd aanwezig op een schilderij. De attributen komen daarbij en vervolmaken het verhaal dat ze wil vertellen. Een samengaan van Eros en Hades. De keuze blijft aan de kijker , die kan zich identificeren met de droom of de werkelijkheid maar voor de kunstenaar zijn beide werelden niet van elkaar te scheiden .Mastenbroek reikt slechts het beeld aan, de kijker mag het naar eigen visie interpreteren. Sinds 1994 woont en werkt Mastenbroek in zuid oost Ierland.

Opleiding Rietveld academie Amsterdam, docent academie Minerva. Boek illustraties(Bezige Bij), grafiek en portret opdrachten. Schilderingen Naturalien kabinet Nijsinghhuis Eelde behorend bij museum De Buitenplaats. Mastenbroek maakte een groot aantal kamerschermen(al of niet in opdracht)Belangrijkste solo tentoonstellingen Galerie Mokum, Twee pauwen, Bonnard, WiekXX e.a. Diverse museum tentoonstellingen en art fairs in binnen en buitenland. Sinds 1994 woonachtig in Ierland, ontwierp en legde een bijzondere tuin aan tussen ruines van een voormalige woollen mill en publiceerde hierover in 2005 een boek in Nederland en Ierland. Boeken over haar werk uitgegeven door Galerie Bonnard 1992, museum de Buitenplaats 2005, Koninklijke van Gorcum Assen2008(nog verkrijgbaar)voormalig museum van Lien 2012.